Beroepsgroep Communicatie vindt ‘menselijke’ digitalisering belangrijkste topic

Hogescholen Leiden en Groningen onderzoeken de belangrijkste onderwerpen voor communicatieprofessionals.

De digitalisering van communicatie is de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied. Dat vindt 31% van de beroepsbeoefenaars, blijkt uit een onderzoek van de Hogescholen Leiden en Groningen.

Het gebruik van sociale media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, kunstmatige intelligentie en virtuele realiteit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties. De belangrijkste opdracht daarbij is dit alles zo persoonlijk mogelijk te maken voor belanghebbenden, geven de communicatieprofessionals aan.

Persoonlijk benaderen en de bubbel
Volgens  Piet Hein Coebergh, lector pr & sociale media Hogeschool Leiden, proberen organisaties en communicatieprofessionals een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden te creëren, met medewerkers als ambassadeurs. ‘Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.’

Daarbij zijn er wel een paar uitdagingen, stelt Coebergh. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken. Levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen – met respect voor privacy –helpen, kunnen helpen deze ‘bubbel’ in te komen.

Lees hier het hele artikel..